"Tańczyła charlestona" 12.10.2024 Sobota. godzina 18.00 - Ursynowskie Centrum Kultury "Alternatywy" - sala Bareja.
PREMIERA. Czas trwania 60 minut.
Spektakl "Tańczyła charlestona" to spektakl oparty o teatr fizyczny i teatr formy, koncentrujący się na tajemniczym zniknięciu Agathy Christie w 1926 roku. Przez 11 dni cała Anglia była poruszona jej nagłym zniknięciem, a spektakl ten jest próbą eksploracji możliwych scenariuszy, które mogłyby wyjaśnić, co się z nią działo. Stawia on pytanie o to, czy Agatha Christie mogła zaaranżować swoje własne zniknięcie.
Oprócz elementu zagadki, spektakl zagłębia się w postać kobiecą Agathy Christie, eksplorując tematy kobiecości oraz wewnętrznej podróży bohaterki. Poprzez metaforę "Night sea journey" spektakl dotyka momentów ciemności w życiu, konfrontacji z własnymi lękami i demonami, które, według Carla Junga, są niezbędne dla rozwoju jednostki.
Spektakl jest jednocześnie fizyczny, pełen humoru, z elementami tajemnicy i surrealizmu. Akcja rozgrywa się w fantasmagorycznej przestrzeni, gdzie główna postać, inspirowana Agathą Christie, spotyka swoje marzenia, demony i lęki, a sen miesza się z jawą. Przedstawienie staje się zatem nie tylko kryminalną zagadką, ale również głęboką introspekcją i refleksją nad ludzką naturą w stanie przejścia.
Twórcy spektaklu:
Paulina Szczęsna – scenariusz, reżyseria, rola aktorska
Paweł Paluch – muzyka
Jędrzej Skajster – światło, projekcje wideo
Alicja Siemko – scenografia
Agnieszka Magiera – kostiumy
Gavin Glover – wsparcie dramaturgiczne
Michal Schmueli – ruch sceniczny
Paulina Szczęsna
Aktorka, performerka, instruktorka teatralna. W latach 2014-2017 wraz z Teatrem Warszawskiego Centrum Pantomimy występowała na scenach Teatru Dramatycznego. Brała udział w licznych projektach i spektaklach, przede wszystkim z zakresu teatru fizycznego jako aktorka, reżyserka i performerka w Polsce, Czechach, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Izraelu. Ukończyła studia magisterskie z kulturoznawstwa na UKSW w Warszawie i dwuletni kurs "The Devised Theatre and Performance" w Arthaus.berlin w Berlinie oraz dyplomację kulturalną na UJ.
Członkini kilku projektów artystycznych i grup teatralnych, takich jak: Teatr Mimo, Teatr Warszawskiego Centrum Pantomimy, Idolo Project. Współpracuje z festiwalem Ciało/ Umysł jako koordynatorka projektów artystycznych. Od lat pracuje jako coach aktorski w Polsce i za granicą, bazując na metodach improwizacji i "embodiement" zaczerpniętych z techniki m.in. Jacques'a Lecoqa.
W 2018 prowadziła laboratorium ruchowe w Tel Avivie w teatrze Clipa, inspirowany twórczością Hanocha Levina. W tym samym roku stworzyła w Portugalii swój performance (tzw. "one to one") "In between".
Współpracuje z Bartłomiejem Ostapczukiem, kolektywem Casbranca z Portugalii, Lionelem Menard, Teatrem A3, Leszkiem Mądzkiem, Moot Movement Lab i innymi artystami z Polski i całego świata. W 2022 stworzyła swój monodram na temat Marii Antoniny "Pardonnez-moi, Monsieur".